donderdag 23 januari 2020

Het "Onze Vader" - werkvertalingen van HAVO 2B-leerlingen

Opnieuw hebben HAVO2-leerlingen een werkvertaling gemaakt van het Onze Vader, op basis van de uitleg van de Heidelbergse Catechismus op dit gebed. Wat je hieronder ziet, is het resultaat!
Vul een review hieronder in, waarin je aangeeft welke van deze hertalingen je het mooiste vindt en waarom je dit vind. Vul ook de poll in op www.strawpoll.me/19296600

Onze Vader 1 (Sem, Maaike, Pauline en Elaine).

Onze God en Vader die in de hemel is.
Geef ons dat wij u mogen prijzen om uw eigenschappen
Uw Koninkrijk zal komen op de nieuwe volmaakte aarde
Gods wil zal gebeuren, U regeert!

Geef ons wat wij nodig hebben, zo kunnen wij u loven.
Wilt u ons vergeven, zodat wij weten hoe we anderen moeten vergeven.
Zorg dat de boze verleidingen niet op ons pad komen, want wij zijn zwak.

U bent onze eeuwige koning
U bent machtig
Wij prijzen Uw heilige naam.

Amen!

Onze Vader 2 (Lilly, Gwen, Judah, Jan en Dinant)

Heere God, ik dank u dat u als een vader over mij heerst vanaf de hemel.


Bedankt dat ik uw naam heb leren kennen en u mag prijzen.
Ik hoop dat u snel terug komt op de aarde.
Ik zal zonder tegenspreken doen wat u wilt en zal altijd naar u luisteren.

Als ik dan eentaak voor u doe, dan verzorgt u mij tot de taken zijn volbracht.
Ik ben als mens heel zwak en kan het kwaad niet alleen aan, maar als ik bij u ben, ben ik veilig.
Heer, stuur een Heilige Geest in mijn hart, zodat ik nooit meer bang hoef te zijn.

Wilt U ons het goede geven want u bent de koning en de heerser over ons en breng de Heilige Gest in ons hart.

Amen!

Onze Vader 3 (Eva, Anna, Daphne en Menno) 

Grote Almachtige God, de Vader, die in de hemel is.
Leer ons zo te leven dat U erdoor geëerd wordt.
Help ons te leven met de Bijbel en dat de duivel ons niks kan doen.
Help ons Uw wil te doen, net als uw engelen.

Geef ons alles wat we nodig hebben.
Vergeef onze fouten, zodat wij ook anderen vergeven.
Help ons te voorkomen dat we verkeerde dingen doen.

Wij vragen u dit alles, want U bent een machtige God en Koning.

Amen, want U verhoort ons gebed!

Onze Vader 4 (Annelotte, Josefien, Jouke, Jonathan, Iris)

Onze God die in de hemel is.
Wij eren en prijzen U
U bent onze eeuwige koning.
Wij zullen onze plicht goed doen.

Wij bidden voor de nodige dingen.
Dat U onze zonde vergeeft en ons verder helpt om anderen te vergeven.
Laat het slechts niet op ons pad komen, maar dat we bij U mogen horen.

Wij vragen dit aan u, de eeuwige Vader, wilt u ons nabij zijn in alle tijden.

Amen!

Onze Vader 5 (Mathilde, Jorinde, Lisanne en Matthijs)

Onze Vader,

Laten wij ontzag hebben voor U en Uw naam eren en prijzen.
Zorg voor uw huis en verbreek de macht van de duivel.
Wij gehoorzamen Uw wil omdat Uw wil goed is.

Wilt U ons elke dag geven wat we nodig hebben.
Wilt U onze verkeerde gedachten en dingen wegnemen zodat wij ook mensen om ons heen kunnen vergeven.
Wilt U zorgen dat wij de kracht hebben om de strijd tegen de duivel te winnen met Uw hulp.

U bent onze heilige Koning, Uw naam prijzen wij.

Amen!

Onze Vader 6 (Marien, Daan, Nienke en Simone)

We mogen U kennen en bidden dat we geprezen worden in geest en lichaam.
We moeten de kerk vermeerderen en de duivel afwijzen voor u.
We geven onze eigen wil op, als God iets van ons vraat en dan doen we dat

Dat we goed moeten zorgen voor ons lichaam.
Dat we een ander geen kwaad toewensen, maar iedereen liefhebben, want alleen dan wordt het teruggedaan.

We mogen tot U bidden dat we sterk zijn en dat u ons mag beschermen als wij U trouw zijn.

Amen.


10 opmerkingen: