maandag 16 maart 2015

Luistert God wel?

"En toen zij de lofzang gezongen hadden..." Hoe snel lees je voorbij aan deze woorden uit het lijdensevangelie. Bij mij komt de vraag naar boven: "Hoe heeft Jezus dit gezongen, wetend wat er komen ging."  Eerst een korte situatieschets.

Tijdens een joodse sedermaaltijd, ongeveer 2000 jaar geleden, stelde Jezus zijn leven ter beschikking voor zijn vrienden. Hij hief als de gastheer de beker van de dankzegging op en zei: "Dit is de beker van de verlossing." Daar bleef het echter niet bij, toen Jezus zei: "Drinkt allen daaruit, want dit is mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden." Dit is één van de vele betekenissen die Jezus naar voren haalt uit de bekende Pesachmaaltijd. Meer hierover lees je hier.

De liederen die na deze maaltijd gezongen worden, zijn de psalmen 113-118. Het zijn stuk voor stuk bevrijdingsliederen waarin God gedankt wordt voor de bevrijding uit Egypte. Maar het krijgt een diepere betekenis als je bedenkt dat de Heere Jezus deze gezongen heeft, vlak voor zijn kruisdood. In zijn laatste nacht heeft Hij dit meegezongen:
"Ik heb de HEERE lief, 
want Hij hoort mijn stem, mijn smeekbeden. 
Want Hij neigt Zijn oor tot mij, 
daarom zal ik Hem al mijn dagen aanroepen. 
Banden van de dood hadden mij omvangen, 
angsten van het graf hadden mij getroffen, 
Ik ondervond benauwdheid en verdriet.
Maar ik riep de Naam van de HEERE aan:
'Och HEERE, bevrijd mijn ziel."
(Psalm 116:1-3)

of wat denk je van deze woorden
"Kostbaar is in de ogen van de HEERE 
de dood van Zijn gunstelingen.
Och HEERE, voorzeker, ik ben Uw dienaar,
ik ben Uw dienaar, een zoon van Uw dienares;
U hebt mijn boeien losgemaakt."

God hecht grote waarde aan het leven van zijn kinderen. Juist ook het leven van zijn geliefde zoon, zijn dienaar, die Zijn wil doet. En wie denkt niet aan Maria, de dienares van mijn Heere.  Wie kan met meer reden deze liederen zingen, dan Hij die ons redt, Jezus!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten