maandag 18 januari 2016

Verloochenen en Volgen

Toen ik mijn leerlingen de opdracht gaf om de tekst van Mt 16:24-25 uit te leggen, kreeg ik mooie stukjes commentaar – Natuurlijk mochten ze gebruik maken van bronnen, zo werd het een mooi geheel.
Ik geef ze graag door: “Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen:  http://herzienestatenvertaling.nl/images/Circle_Orange.pngAls iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen. Want wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven zal verliezen om Mij, die zal het vinden.”
Suze schrijft:
 “Jezus bedoelt denk ik dat de discipelen zich alleen op hem moeten richten. Dat ze hun werk en leven moeten opzeggen om bij Jezus te kunnen komen, en hem te kunnen volgen.”
Valerie schrijft: “Dit vers geeft een keuze om blij en overtuigd Christus te volgen. Het kruis betekent het lijden als christen, en alle moeite door het goed doen of door het niet doen wat slecht is. Als iemand achter de Heere Jezus wilt gaan, die spaart zichzelf niet en neemt alle lijden en moeite op zich en volgt Jezus.”
Een ander schrijft: “als je bij Jezus wilt horen als discipel, moet je al je spullen achter laten voor Jezus en Hem blijven volgen tot aan hun dood. Ze moeten ook heel het evangelie aan alle mensen verkondigen en natuurlijk God liefhebben.”
Leanne schrijft: “Een discipel komt achter Christus aan, zoals de schapen achter de Herder. Het is iemand dit loopt op de weg waarop Hij gewandeld heeft. Jezus wijst de discipelen erop dat de weg die Hij moet gaan, ook de weg is van zijn volgelingen.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten