Jesaja is één van de zogenoemde ‘grote’
profeten. Mannen zoals Elia en Elisa hebben geen eigen werken nagelaten. Jesaja
kon schrijven, waarschijnlijk dankzij zijn afkomst als kind van rijke ouders, woonachtig in de hoofdstuk Jeruzalem. In de 8e
eeuw voor Chr was er relatief veel welvaart, maar de rijkdom leidt ook tot afgoderij, egoïsme en zelfgenoegzaamheid.
De omringende volken spelen een grote rol in het politieke leven, maar ook in de profetieën. Zo maakt Jesaja de opkomst van de Syriërs, maar ook van de Assyriërs mee en voorzegt de grote invloed van de koningen van Babel.
De omringende volken spelen een grote rol in het politieke leven, maar ook in de profetieën. Zo maakt Jesaja de opkomst van de Syriërs, maar ook van de Assyriërs mee en voorzegt de grote invloed van de koningen van Babel.
Jesaja 1 t/m 12
Net
als andere profeten moet Jesaja een
boodschap van ondergang brengen. Hij is een oordeelsprofeet. Dit oordeel komt vanwege hun egoïsme: de armen en
onderdrukten helpen zij niet (1:16-17). Het financiële en sociale onrecht dat
deze mensen wordt aangedaan, gaat God hen toerekenen.
Tegelijk biedt God redding en vergeving aan. “Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw.” (Jes 1:18). Of ook “Vele volken zullen gaan en zeggen: Kom laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob; dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij zijn paden bewandelen.” (Jes 2:3).
Tegelijk biedt God redding en vergeving aan. “Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw.” (Jes 1:18). Of ook “Vele volken zullen gaan en zeggen: Kom laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob; dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij zijn paden bewandelen.” (Jes 2:3).
Jesaja 5 benadrukt dat God een verbondsrelatie heeft met Israël. Hij
vergelijkt het volk met een wijngaard.
Deze levert echter slechte druiven op en is dus ongeschikt om God te dienen.
Hierna (Jes 5:8-24 worden zes zonden van het volk benoemd - heel herkenbare:
1) “Ikke ikke, en
de rest kan stikke” – grote akkers en rijke
huizen, geen ruimte voor armen…
2) “Leef voor de
lol” – mensen leven voor drank en muziek, God kennen
we niet meer…
3) “Doe wat je
hart je ingeeft” – mensen leven alsof er
geen God en geen oordeel bestaan…
4) “Alles is goed,
je kunt geen verkeerde keuze maken” het kwade noemen ze goed…
5) “Ik ben perfect”
6) “Is de wijn in
de man, de wijsheid in de kan” – dronken
rechters beoordelen verkeerd
In het roepingsvisioen van Jesaja wordt duidelijk dat God een oordeel over
zijn eigen volk brengt. De boodschap is: “Luister,
maar begrijp niet. Let op, maar zie niets.” (Jes 6:9-10). Hij moet hier zolang
mee doorgaan tot het hele volk gedeporteerd is.
De kinderen van Jesaja
Jesaja geeft zijn kinderen bijzondere namen: Sjear-Jasjub (Js 7:3), Immanuël (Js 7:14 en 8:8-10), en Mahar Sjalal Chasj Basj (Js 8:1-3). Deze kinderen zijn als een wonderteken voor de Israëlieten (Js 8:18). Of Israël hier ook op gelet heeft, blijft de vraag.
Sjear-Jasjub = een rest zal terugkeren. Deze boodschap komt regelmatig terug in de profetiën van Jesaja. Na vernietiging van de rijkdommen en van de ongehoorzamen, zal God een restant of overblijfsel overlaten waarmee God opnieuw begint (Jes 10:20-22).
Immanuël = God is met ons. Als de koningen van Israël en Syrië tegen Juda ten strijde trekken (2 Kon 16), verzekerd koning Achaz zich van veiligheid door een verbond met de wereldmacht Assyrië. Als Jesaja aan Achaz een teken aanbiedt, slaat de koning dit af. Het teken komt toch: "Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren: Immanuël."
Mahar Sjalal Chasj Baz = Snelle roof, spoedige buit. Deze profetie komt ook gelegen voor koning Achaz. Voordat het jongetje groot is, zullen de steden Damascus en Samaria al vernietigd zijn. Deze jongen is daarvan het bewijs.
In deze profetieën ontdekken we een klemmende oproep om niet op wereldmachten of geld en rijkdom te vertrouwen. Volgens Jesaja 8:13-15 zullen veel mensen struikelen omdat zij de HEERE niet erkennen en vertrouwen. Als je hem niet vertrouwt, blijkt hij een steen om je aan te stoten, in plaats van een rots om op te bouwen.
De kinderen van Jesaja
Jesaja geeft zijn kinderen bijzondere namen: Sjear-Jasjub (Js 7:3), Immanuël (Js 7:14 en 8:8-10), en Mahar Sjalal Chasj Basj (Js 8:1-3). Deze kinderen zijn als een wonderteken voor de Israëlieten (Js 8:18). Of Israël hier ook op gelet heeft, blijft de vraag.
Sjear-Jasjub = een rest zal terugkeren. Deze boodschap komt regelmatig terug in de profetiën van Jesaja. Na vernietiging van de rijkdommen en van de ongehoorzamen, zal God een restant of overblijfsel overlaten waarmee God opnieuw begint (Jes 10:20-22).
Immanuël = God is met ons. Als de koningen van Israël en Syrië tegen Juda ten strijde trekken (2 Kon 16), verzekerd koning Achaz zich van veiligheid door een verbond met de wereldmacht Assyrië. Als Jesaja aan Achaz een teken aanbiedt, slaat de koning dit af. Het teken komt toch: "Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren: Immanuël."
Mahar Sjalal Chasj Baz = Snelle roof, spoedige buit. Deze profetie komt ook gelegen voor koning Achaz. Voordat het jongetje groot is, zullen de steden Damascus en Samaria al vernietigd zijn. Deze jongen is daarvan het bewijs.
In deze profetieën ontdekken we een klemmende oproep om niet op wereldmachten of geld en rijkdom te vertrouwen. Volgens Jesaja 8:13-15 zullen veel mensen struikelen omdat zij de HEERE niet erkennen en vertrouwen. Als je hem niet vertrouwt, blijkt hij een steen om je aan te stoten, in plaats van een rots om op te bouwen.
Hoi, Ik (Bart Schutte) Ben nog op zoek naar een blogger voor op mijn website!
BeantwoordenVerwijderenIk vindt uw stukjes over de bijbel, Bijbelstudies erg interessant en vroeg me af of u misschien ook op mijn website www.christensite.nl wilt schrijven.
Als u geïnteresseerd bent stuurt u dan gerust een e-mail naar info@christensite.nl.
Succes met uw blog!
mvg,
Bart Schutte
Christensite